„Jé, Eriku, ty
sis u Grónska nakreslil Santu Clause, to je pěkné. Dobře, takže
všichni mají vybarvené a pojmenované ty kontinenty?“
„Síííííííííííí!“
„Tak teď si
tam zaznačíme ještě oceány. Jaké oceány máme?“
„Océano
Pacífico!“
„Ano, Océano
Pacífico…“ zapisuji na tabuli název prvního oceánu, který
mi děti nadiktovali, když najednou vtrhne do třídy jejich třídní
učitelka. Permiso, permiso, bere mi z ruky fix a vedle mojí
malůvky zeměkoule, mezi názvy kontinentů a Tichého oceánu,
začíná vypisovat příklad z matematiky asi dvacet minut potom, co
mi předala svou třídu. Sleduju, co se bude dít. Učitelka po
chvíli dopíše příklad a podívá se na mě.
„Nevíš, jak
to vyřešit?“ ptá se, a její
pohled následuje i všech patnáct dětí. All eyes on me. Prohlédnu
si příklad na tabuli. Je dlouhý. Jsou tam odmocniny. Za vrchol
svých vzpomínek na střípky základního vzdělávání považuju to, že jsem se svým host-bratříčkem doma osvěžila dělení se
zbytkem a zkoušku.
„Ne, to nevím.“
„Nevíš?“
„Ne…“
„Aha, já
myslela, že jo, Elena mi s tímhle vždycky pomáhala… tak nic.
Můžeš pokračovat.“
Elena
je dobrovolnice z minulého roku, která
měla za úkol – jako většina ostatních dobrovolníků až
doposud – pouze podporovat učitele v jeho výuce. Na tyto
dobrovolníky pak většinou připadne výtvarná výchova nebo
pracovní činnosti, zkrátka to, co přece může dělat úplně
každý, žejo. Stejný osud měl čekat i mě. Naštěstí jsme v
Latinské Americe a výhodou toho, že nic není podle plánu je, že
se ty plány dají snadno měnit. Zní to nelogicky, ale co se snažím
říct je, že všecko se dá domluvit.
První
týden mě všechny třídní učitelky ubezpečovaly o tom, že budu
učit výtvarku a pracovku. Doma jsem zmateně googlovala hesla typu
„art elementary school ideas“ a snažila se vzpomínat na
to, co (a hlavně jak!) jsme v těchto předmětech dělali my.
Marně. Jediná vzpomínka, co se vynořila byla, jak jsme ve třetí
třídě měli přinést na hodinu pracovní činnosti obroušené
sklo nebo dřevo, a jak mi můj milovaný dědeček sehnal úplně
luxusní kousek skla, jak jsem na něj byla pyšná a měla ho
zabalený v
papíře doma
na stole, a jak jsem ho pak v den pracovních činností do školy
nepřinesla, protože jsem se
spletla, a myslela si, že to
mělo být až na výtvarku, kterou jsme měli den poté. V
pracovních činnostech jsem tehdy musela pracovat s nějakým křivým
rezervním kusem dřeva, který někdo přinesl a obroušené sklo mi
strašilo v šuplíku ještě několik let. Myslím, že ani po téhle
zkušenosti jsem si, jako dítě, neuvědomila, jaký je rozdíl mezi
pracovními činnostmi a výtvarnou výchovou. Myslím, že jsem si
ten rozdíl vlastně uvědomila až když jsem slyšela názvy těch
předmětů ve španělštině v průběhu mého prvního
pozorovacího týdne.
Po
tomto týdnu mi ale zničehonic bylo oznámeno, že mě škola
nakonec opravdu přiřadí k učitelce angličtiny. Nejspíš řediteli znovu někdo vysvětlil, že já jsem součást projektu
EVS, který se opravdu má zaměřovat na výuku angličtiny. Anebo
mě někdo slyšel brečet na záchodě, kde je jinak v důsledku absence
vody neustále dost hrobové ticho. (Nevýhodné
místo pro vykonávání jakékoliv potřeby, včetně pláče.)
Takže
po prvním týdnu, kdy jsem
pozorovala všechny ostatní hodiny, kromě angličtiny mi najednou
do rozvrhu přistála mrda angličtin a jen
dvě hodiny, kdy mám vypomáhat třídním učitelkám nejmladší a
nejstarší třídy
v čemkoliv řeknou (= výtvarka a pracovka). Vymyslela jsem si, že
nejstarším z
toho všeho udělám geo-environmentální
výtvarko-pracovku (aby
věděli, že do Česka se nedá jet autobusem, protože je mezi
našimi kontinenty oceán a taky, že z obalů na školní mléko,
které se valí úplně všude, se dají vyrobit třeba obrázky
potvor v tom oceánu, které umírají, protože hážem ty odpadky
na zem…). S nejmladšími prostě jenom budeme používat odpadky
jako materiál k tvorbě, aniž bych jim cpala do hlavy, že Česko
není v Peru a další, pro ně nadbytečné, informace (a budu
doufat, že jim to někdo jiný řekne dřív, než jim bude třicet).
Na
první hodinu pracovky s malými jsem přišla s taškou ruliček od
toaletního papíru a modlila se, abych jim to uměla vysvětlit, a
aby si nepřilepili ruce k lavici… oni nebo já. S aktivitou jsem
měla začít po přestávce. Seděla jsem na školním
dvorku a přepočítávala ruličky a děti, a
když zazvonilo tělocvikář/školník začal říkat něco do
mikrofonu. Všichni studenti se za jeho pokynů začali seřazovat na
hřišti. Podle velikosti a pohlaví. Po deseti minutách tohoto
řízeného chaosu jsem se zeptala učitelky, se kterou jsem měla
dělat pracovní činnosti, co se děje.
„Aaa, ty to
nevíš. Zkouší pochod.“
„Jaký pochod?“
„Na den
vlajky.“
„A to je kdy?“
„Příští
čtvrtek.“
„Aha… a bude
ještě výuka? Já jsem něco připravila…“
„Ano, ano, po
zkoušce.“
Zkouška
trvala celou dobu odpolední výuky a deset minut navrch, protože
děti prostě bohužel jaksi přirozeně neovládají tuto oblíbenou
činorodou vojenskou aktivitu. Zkoušení trvalo taky všechny
ostatní odpolední výuky toho týdne, což ale nikdo neoznámil
předem – nejspíš aby nevyděsili žáky. Když jsem jedno ráno
byla na schůzce u ředitele, využila jsem jeho přítomnosti a
zeptala se ho, jak to vypadá s dalšíma zkouškama na pochod.
„Dneska
zkoušíme odpoledne a zítra dopoledne.“ oznámil mi po poradě
se školníkotělocvikářem. Později toho dne mi učitelé říkali,
že dopolední zkouška následující den bude trvat celý den… že
je to generálka před dnem vlajky, a tak odpadá výuka celého dne.
Ano, smějte se mi, že jsem tomu věřila a dala si odpolední
voraz. Druhý den jsem ale do školy přecejen šla, abych se
podívala na kousek generálky. Když jsem přála dobré ráno a
líbala líc všem svým vyučujícími kolegům, taky jsem se pro
jistotu zeptala:
„Takže dneska
se zkouší celý den, že?“ a
uznávám, mohla jsem
očekávat jejich odpověď.
„Ne, až
odpoledne.“… „Jo, a taky tady dneska není angličtinářka.
Takže budeš učit sama.“
Když jsem se
ucházela o umístění do ekvádorského dobrovolnického projektu,
v požadavcích byla mimo jiné jmenována i flexibilita. Nebyla to
položka nad kterou bych se pozastavila. Jak už mě ale ty dva
měsíce dokázaly naučit, spousta věcí v evropském chápání
znamená něco úplně jiného, než v tom latinském. Ekvádorcům
závidím jejich nezávislost na plánech, schopnost nestresovat se
při změnách a reagovat na situaci. Většinou. Někdy se prostě
po evropsku naštvu a stěžuju si, proč nemůžou jednou dodržet
slovo. Dobře, možná spíš po ájovsku – jsem naštvaná, a
nikdo to nevidí. Jinak to neumím, ale tentokrát ani nechci. Proč?
Důvodem jsou tyhle boží děti, které mě svou přátelskostí a
aktivitou každý den upevňují v tom, že jakákoliv – ať už
méně či více organizovaná – pozornost, která je laskavá a
věnovaná jim, má smysl.
![]() |
Myslím, že neformální výuka je baví víc, než pochodování. |
![]() |
Abych byla fér, tak škola umí zorganizovat i fakt super věci. |
![]() |
Jako Pawkar Raymi, slavnost začátku období setby. |
![]() |
S obřadem k uctění Pachamamy - matky Země. |
![]() |
A se společným jídlem, sestaveným z toho co rodiče dětí tento rok vypěstovali. |
![]() |
Taky vás živí Země? Jak jí děkujete? |
Žádné komentáře:
Okomentovat