čtvrtek 1. prosince 2016

Jezy, vodopády a flow

Vzpomínám si na jednu hodinu pedagogiky na JAMU, kdy jsme se bavili o pocitu flow. Vím, že jsem tenkrát byla docela vyvedená z míry a měla jsem pocit, že tento pocit neznám.
Je to jakože pocit štěstí? No… ne úplně, je to ještě trošku něco jiného. Jako třeba co? Když třeba jdete venku a je krásně a prostě úplně zapomenete na všechno kolem, jenom si užíváte tu chvíli. Ne. Ani třeba když jsi byla zamilovaná? Já nevím… asi ne. Když jsem byla opilá… Hmm… no, drogy to můžou uměle navozovat, ale byla bych radši, kdybyste našli nějaký přirozený příklad.
Pocit flow se pro mě od té doby stal takovou malou legendou, jakýkoliv neobvyklý pocit, co se v mém těle vyskytl, byl hned prozkoumán a otestován, zda náhodou není právě pocitem flow. 
Zrovna minulý týden jsme se k pocitu flow vrátili na hodině storytellingu! Tentokrát jsme se o něm bavili v kontextu toho, co se odehrává, když posloucháme hudbu, sledujeme film, divadelní představení nebo právě nasloucháme jakémukoliv příběhu a svět tohoto příběhu se stává reálnějším než ten opravdový svět, ve kterém se fyzicky nacházíme. Jsme prostě vtaženi. A to je prý pocit flow. Takovýto pocit flow už jsem si představit dokázala – silný umělecký zážitek. Pocit flow v běžném životě jsem se tak nadále rozhodla hledat v těch chvílích, které jsou s uměleckým zážitkem srovnatelné. Jako třeba:

- pohledy mých spolubydlících, když z nákupní tašky vytahuju lahev vína.
- diskuze o filtrované kávě s Italy.
- být s Italy v italské restauraci v Cardiffu, sledovat jejich důslednost ve vyslovování všech italských názvů a poslouchat jejich komentáře o nedostatečné italskosti podávaných pokrmů.
- učit Italy pít a pak vyslovovat meruňkovici.
- když si moje budoucí vedoucí praxe myslí, že jsem z Brazílie a moji spolužáci jí to odkývají.
- když dva dny v kuse prší, všechno je mokré, na bytě je vlhko a já se vrátím domů s promočenýma botama a mokrým deštníkem a vím, že to nikdy neuschne.
- když po téměř dvou měsících jedu zase na výlet, klasicky se balím na poslední chvíli a zjistím, že celý můj batoh je pokrytý plísní.
- když pršelo tak moc, že nám zplesnivěly stěny a tak, aby bytem lépe proudil vzduch teď máme nonstop otevřené okno v kuchyni a koupelně a je konec listopadu prosinec.
- sklízení sušáku na prádlo, když po čtyřech dnech prádlo konečně uschlo.
- když se v průběhu small talku prodavač v Tescu najednou zeptá, co studuju a já už nevím, jestli je to vlastně ještě small talk.
- překládání Otesánka do angličtiny.
- úplně identická historka dvou dam ze stánků na opačných koncích blešího trhu o tom, jak tuto kytaru/ukulele koupily svému synovi, ale ten už mezitím dostal jinou a proto teď tuto úplně novou kytaru/ukulele prodávají.
- když mi při dávání zpětné vazby na reflektivní blog, co si vedeme v předmětu Applied drama, řekne vedoucí že je všecko good a že mám keep on like this a pak zjistím, že moje poslední 4 články na blogu (ne tomto) mají 0 zhlédnutí.
- patnácticentrimetrová žížala na bílém koberečku v koupelně v pět ráno.
- Italové, poslouchající Těžkej pokondr.
- když přeložím Otesánka do angličtiny a pak dostanu za úkol říct ho na hodině česky.


„Flow (z angl. „proudění“, „tok“) je duševní stav, při kterém je osoba ponořena do určité činnosti tak, že nic jiného se jí nezdá důležité, okamžik, kdy se její tělo nebo mysl vzepne k hranicím jejích možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obtížného, co stojí za to. Takto, jak ho pojmenoval a definoval psycholog Mihaly Csikszentmihalyi, je zařazen do pozitivní psychologie a mluví se o něm v souvislosti s mnoha oblastmi lidského života. […] Tento psychologický stav je pojmenovaný flow právě proto, že během Csikszentmihalyiho rozhovorů v roce 1975 několik lidí popsalo své „flow“ zkušenosti s použitím metafory vodního proudu, který je nese.“ 
(https://cs.wikipedia.org/wiki/Flow)

Hm… tak myslím, že to asi pořád nemám… Možná tak waterfall.
Ale o to větší legrace!

Žádné komentáře:

Okomentovat